Centrum zdravotní péče o hudebníky

Poliklinika na Národní
Národní 9 - 3. patro
110 00 Praha 1

(+420) 222 075 119, 120
centrum@zdravehrani.cz

Novinky

Jak se starat o vlastní tělo, či odborněji obor hudební fyziologie, by měl být automatickou...

Léčili se u nás

„Vřele doporučuji Centrum zdravotní péče pro hudebníky. Bylo konečně na čase, aby takové profesionální centrum, které bezesporu pomůže řadě mých kolegů, vzniklo u nás.“
Petr Anděl – houslista, operní orchestr Národního divadla

„V Centru zdravotní péče pro hudebníky Polikliniky na Národní jsem se léčila pro overuse syndrome (syndrom opakovaného přetížení). Díky porozumění lékařů a jejich skvělé péči mohu opět hrát.“
Mgr. Alice Fiedlerová - klavíristka, New York University Prague

 

NEJČASTĚJŠÍ PROBLÉMY

Náchylnost k potížím svalstva, nervů a skeletu má téměř každý hudebník. Pokud opravdu přijdou, vedou mnohdy k závažnějším komplikacím, které nakonec mohou vést i k nutnosti omezit či ukončit  kariéru.  Mezi časté problémy patří:

Tzv. „overuse syndrome“ (syndrom nadužití). Jde snad o nejpodceňovanější, ale nejčastější, zdravotní problém hudebníků, zvláště při hraní na strunné nástroje či klavír. Projevuje se bolestmi, křečemi a občasným brněním rukou a předloktí, někdy i ramene, většinou vždy na vnější části. Mnohokrát se vyskytuje bolestivé natékání, a to jak v jednotlivých kloubech, tak i v částí ruky.

Blokády páteře, většinou v krční či bederní oblasti, jsou stejně časté jako předcházející problémy. Projevují se ztuhlostí či bolestmi kolem páteře nebo z páteře směrem do končetin. Blokády jsou pochopitelným důsledkem dlouhodobého držení těla a hlavy v nepřirozené pozici, To totiž vede k porušení architektury páteře a její následné fixace v abnormální pozici (skolioza).

Tenisový loket je jedním z nejčastějších problémů klavíristů a houslistů, zvláště mladších. Jde o přetížení šlach a svalstva pod loktem se sekundární bolestí a omezením pohybu.

Syndrom karpálního tunelu patří mezi nejčastější problémy. Typické příznaky jsou: brnění, bolest a slabost postižené ruky, hlavně ukazováčku a prostředníku. Příznaky se objevují většinou postupně a začínají poruchou citlivosti nejen při hraní, ale i během spánku, což postižené mnohokrát probudí.  Bolesti mohou  vystřelovat do  prstů, ale i „v protiproudu“  až k rameni. 

Stresové syndromy jsou nevyhnutelné a patří do „repertoáru“ každého hudebníka. Jde o přirozenou reakci před vystoupením, která může mít negativní důsledky, pokud se s ní člověk nevypořádá. Mezi příznaky patří zvýšený třes končetin, pocení, hypoventilace a bušení srdce, mohou přijít i ataky paniky.

Fokální dystonie není novým objevem, není však příliš známá a většina lékařů neví, jak ji léčit. Zpočátku se potíže mohou objevovat jen u konkrétních technicky náročných výkonů – např. u houslistů při dlouhých pasážích, kdy při rychlém střídání začnou tuhnout prsty a ochabovat předloktí. Později přichází neovlivnitelná abnormální křeč s fixací polohyprstů či ruky do abnormální pozice již na počátku specifického pohybu – vzniká tzv. fokální dystonie. Potíže navíc přerůstají do běžných všedních aktivit. Houslista tedy nemůže hýbat ukazováčkem nejen při hře, ale nedokáže už ani dobře uchopit ani vidličku. Podobně mění postižení svalů kolem úst i polohu rtů u hráčů na žesťové či dřevěné dechové nástroje.

Špatný životní styl. Na problémy hudebníků má negativní vliv i zanedbání či pokles celkového zdravotního stavu. Kvůli hudbě zanedbává zcela pochopitelně mnoho hudebníků zásady zdravého životního stylu, k nimž patří nejen pravidelné cvičení, ale i také správná životospráva. To vede k dalším potížím, jako jsou zvýšený krevní tlak, cukrovka apod. Právě proto je tato oblast součástí každé konzultace v Centru zdravotní péče o hudebníky.